|
Analýza role reprezentace patologických modelů intrapersonálních vztahů v romantických komediích na formování kulturních percepcí a behaviorálních standardů moderní společnosti
Pekaryk, Polina ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Poliaková, Karolína (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměří na analýzu reprezentace patologických modelů interpersonálních romantických vztahů ve filmové tvorbě žánru romantické komedie a její dopady na formování kulturních percepcí a následně behaviorálních standardů moderní společnosti. Diskurzem práce je také rozbor podstaty psychologických, konkrétně kognitivních procesů, které jsou základem formování modelu interakcí diváků s mediálními obsahy audiovizuálního typu. Tyto kognitivní procesy budou analyzované pomocí teorie selektivní sociálně kognitivní teorie kultivační teorie G. Gebnera. Dále téma žánru romantické komedie a na základě vybraných filmů popíši patologické sociální které jsou v uvedených filmech propagované latentně nebo zjevně. Hlavními příklady těchto patologických jevů jsou sexismus, normalizace psychologického a sexuálního násilí, genderová reprezentace a stereotypizace a jiné. Poslední část práce je věnována ilustraci dopadů šíření mediálních sdělení daného charakteru v praxi na základě vybraných studií.
|
|
Analýza role reprezentace patologických modelů intrapersonálních vztahů v romantických komediích na formování kulturních percepcí a behaviorálních standardů moderní společnosti
Pekaryk, Polina ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Poliaková, Karolína (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměří na analýzu reprezentace patologických modelů intrapersonálních romantických vztahů ve filmové tvorbě žánru romantické komedie a její dopady na formování kulturních percepci a následně behaviorálních standardů moderní společnosti. Diskurzem práce je také rozbor podstaty psychologických, konkrétně kognitivních procesů, které jsou základem formovaní modelu interakcí diváků s mediálními obsahy audiovizuálního typu. Tyto kognitivní procesy budou analyzované pomocí teorie selektivní expozice a kultivační teorie G.Gebnera. Dále studuji téma žánru romantické komedie a na základě vybraných filmů popisují a analyzují patologické sociálně jevy, které jsou v uvedených filmech propagované latentně nebo zjevné. Hlavními příklady těchto patologických jevů jsou sexismus, normalizace psychologického a sexuálního násilí, genderová reprezentace a stereotypizace a jiné. Poslední část práce je věnována ilustraci dopadů šíření mediálních sdělení daného charakteru v praxi na základě vybraných studií.
|
|
Je to kluk! (Nejen) genderová problematika zobrazení porodu ve filmu
Černá, Natálie ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá obrazem rodící ženy ve filmu z pohledu genderových a feministických teorií. První část práce seznamuje čtenáře s historií porodnictví ve vztahu k genderovým otázkám. Načrtává paralelu mezi společenskými kořeny porodnictví a podněty k prvním feministickým hnutím. Ve druhé části se podrobněji věnuje konstruktivní a performativní povaze genderu a genderových rolí a především pak tomu, v čem feministické teoretičky spatřovaly přínosy a úskalí mateřství. Za tímto účelem práce představuje vybrané koncepty Shulamith Firestone, Adrienne Rich a Julie Kristevy. Třetí část analyzuje možné důvody, proč bylo vylíčení porodu historicky vytlačováno do ústraní a proč v důsledku toho neexistuje typicky ženský porodní narativ, který by dával ženám prostředky k vyjadřování tohoto prožitku. Čtvrtá část pak v konkrétních filmových příkladech z řad nonfikční i fikční tvorby současnosti i minulosti tento chybějící narativ hledá.
|
|
Je to kluk! (Nejen) genderová problematika zobrazení porodu ve filmu
Černá, Natálie ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá obrazem rodící ženy ve filmu z pohledu genderových a feministických teorií. První část práce seznamuje čtenáře s historií porodnictví ve vztahu k genderovým otázkám. Načrtává paralelu mezi společenskými kořeny porodnictví a podněty k prvním feministickým hnutím. Ve druhé části se podrobněji věnuje konstruktivní a performativní povaze genderu a genderových rolí a především pak tomu, v čem feministické teoretičky spatřovaly přínosy a úskalí mateřství. Za tímto účelem práce představuje vybrané koncepty Shulamith Firestone, Adrienne Rich a Julie Kristevy. Třetí část analyzuje možné důvody, proč bylo vylíčení porodu historicky vytlačováno do ústraní a proč v důsledku toho neexistuje typicky ženský porodní narativ, který by dával ženám prostředky k vyjadřování tohoto prožitku. Čtvrtá část pak v konkrétních filmových příkladech z řad nonfikční i fikční tvorby současnosti i minulosti tento chybějící narativ hledá.
|
|
Humor v britských zvukových komediích v porovnání s českými filmovými příklady
MÁDLO, Gabriela
Práce se zabývá průřezem filmové komediální tvorby ve Velké Británii v rozmezí poloviny 30. až do poloviny 70. let 20. století. Popsaná je zde tvorba jednotlivých významných studií jakými byly v historii Gainsborough Pictures a Gaumont-British, Ealing Studios a Rankova studia. Největším hvězdám jednotlivých studií věnuji větší pozornost a zkoumám jejich filmy. Další částí je popis jednotlivých stylů filmové komedie jakými jsou fraška, groteska, bláznivá komedie a romantická komedie, dále satira a parodie s náležitými příklady z české, ale hlavně z anglické tvorby. Také hledám české herce a filmaře, kteří se nějaký způsobem zapsali do historie britské kinematografie. Mezi významná jména patří například Anny Ondráková, Herbert Lom či Karel Reisz.
|